Sisältöön »
 

Ajankohtaista

Akaa ja Urjala liittyvät alueelliseen potilastietojärjestelmään

15.02.2021

Akaa ja Urjala liittyvät alueelliseen potilastietojärjestelmään

Pe 19.2.2021 terveysasemat sulkeutuvat jo klo 14.00

Perjantaista 19.2.2021 klo 14.00 maanantaihin 22.2.2021 klo 8.00 kiireellistä hoitoa tarvitsevat potilaat hoidetaan Tays Valkeakoskella, Salonkatu 24, Valkeakoski.
 puh. 116 117

Kaikkien kuntien hammaspäivystys on keskitetty Tays ensiapu Acutaan iltaisin, viikonloppuisin ja pyhinä. Tays ensiapu Acuta klo 8–12 (03) 565 70115.

Akaa ja Urjala mukaan Alue-Pegasokseen

Pirkanmaalla yhdeksän kuntaa on ottamassa käyttöön yhteisen potilastietojärjestelmän, Pirkanmaan Alue-Pegasoksen. Alue-Pegasos-hanke käynnistyi vuonna 2018 osana edellistä Pirkanmaan maakunta- ja sote-uudistusta. Akaa ja Urjala liittyvät Alue-Pegasokseen 22.2.2021 ja siitä syystä nykyinen Pegasos-järjestelmä sulkeutuu 19.2.2020 klo 14.00.

Alue-Pegasos-kunnissa asuu 70 prosenttia pirkanmaalaisista. Yhteinen potilastietojärjestelmä parantaa potilasturvallisuutta. Sen avulla tieto kulkee aiempaa paremmin hankkeen kuntien sekä kuntien ja sairaanhoitopiirin välillä. Yhteinen järjestelmä tuo myös säästöjä kustannuksiin, kun kunnat rakentavat yhdessä yhtä järjestelmää usean erillisen sijaan, jolloin esimerkiksi henkilöstön koulutukset, ohjeistukset ja järjestelmän päivitykset sekä teknisen alustan tuki voidaan järjestää keskitetysti.

Vastaanottoaikoja pidennetään

Järjestelmän käyttöönottoon on varauduttu pidentämällä alkuvaiheessa vastaanottoaikoja. Osa asiakkaiden tiedoista on jo siirretty uuteen järjestelmään, mutta kaikkea ei ole ollut mahdollista siirtää. Ensimmäisellä vastaanottokäynnillä vastaanottava henkilö tarkistaa asiakkaan tiedot ja siirtää tietoja uuteen järjestelmään. Lääkäri tarkistaa lääkitystiedot ja siirtää ne uuteen järjestelmään. 

Asiakkailta toivotaan ymmärrystä, sillä aluksi vastaanottoajat pitenevät ja siitä syystä myös erilaiset määräaikaiskontrollit saattavat siirtyä. Myös yhteydensaanti terveysasemille voi hidastua. Odotusaika puhelimeen vastaamiseen, takaisinsoittoon sekä myös vastausten saamiseen Klinik 24 h- sähköisen asioinnin kautta voi pidentyä. 

 
 
 
 
 
x