Urjalan uuden paloaseman peruskivi muurattiin 2.6.2023

02.06.2023

Urjalan uuden paloaseman peruskivi muurattiin 2.6.2023

Tänään muurattiin Urjalan uuden paloaseman peruskivi, jonka on tarkoitus valmistua 31.5.2024. Uusi paloasema rakentuu osoitteeseen Salmentie 207, 31760 Urjala.

Urjalan paloaseman rakennusurakka on jaettu urakka, jossa pääurakoitsijana toimii Pallas rakennus Länsi-Suomi Oy. Alistettuina sivu-urakoitsijoina toimivat putkiurakan osalta Loimaan HT-Asennus Oy, ilmanvaihtourakan osalta Forssan Lvi-Valmiste Oy, sähköurakan osalta Jorpek Oy ja rakennusautomaatiourakan osalta Caverion Suomi Oy.

Tapahtumassa olivat puhujina:

Tervetulopuhe Annu Kuusisto, Urjalan kunnanjohtaja

Kunnanhallituksen puheenjohtaja Ville Tirkkonen
”Marraskuussa 2022 kunnanhallitus valitsi hankkeelle urakoitsijat ja hanke lähti etenemään ja tänään saamme iloisessa hengessä nauttia tästä peruskiven muuraustilaisuudesta.”

Urjalan kunta Jyrki Paunila, palopäällikkö
”Silloin kun nykyinen tila otettiin käyttöön niin kunnan toiminnot, asukasrakenne ja yritys- ja teollisuustoiminta ovat kehittyneet aikalailla ja samoin sitten palokunnan henkilöstön asuinsijainti. Tämä uusi paikka tukee toimintaamme laajemmin kuin vanha sijainti ja tuo varmasti myös palokunnalle lisää toimintaedellytyksiä. Tässä ovat lähellä kuntataajama sekä ysitie ja tämä uusi paloasema kantaa palokunnan toimintaa vuosikymmeniä eteenpäin. Uusi asema kattaa kaikki työturvallisuuden kriteerit mitä tällä hetkellä on työn turvallisesta suorittamisesta operaatioiden jälkeen, päästään tekemään kalustohuollot ja vastaavat oikeissa puitteissa."

Pirkanmaan hyvinvointialue Antti Kivistö, Urjalan vpk
”87-vuotta Urjalan VPK on turvannut kuntaa ja kuntalaisia ja saman ajan kunta on pitänyt meistä myöskin huolta. Päällimmäisenä tuntoina meillä palokuntalaisilla on tällä hetkellä innostus ja jännitys tottakai, mutta samalla myös suuri kunnioitus ja kiitollisuus siitä, että tässä pienessä kunnassa pystytään näinkin suuriin hankkeisiin. Tämä kertoo myös meille siitä  kuinka paljon palokuntatoimintaa arvostetaan täällä ja että meihin luotetaan. Se on myös osoitus siitä, että maalaispalokunta ja maalaiskunta pitävät toisistansa huolta ja turvataan vielä tulevaisuudessakin toistemme toimintaa.”

Pääurakoitsija Pallas rakennus Länsi-Suomi Oy.n toimitusjohtaja Joonas Peltonen
”Rakennetaan hyvässä yhteistyössä sellainen toimipiste pelastajille, että pystyvät täällä itseänsä ja kalustoansa huoltamaan. Sitten kun se tärkeä tehtävä tulee niin silloin toimintakyky on täydellinen. Tehdään toimiva ja nykyaikainen rakennus ja se hyvä yhteistyö tarkoittaa meitä kaikkia. Rakennusturvallisuus on ensisijaisen tärkeää ja tehdään se niin, että ehjänä saadaan täältä jokainen kotiin lähtemään.”

Urjalan vt. tekninen johtaja / rakennusmestari Jiri Laineen johdolla peruskiven sisälle muurattiin sylinteri, jonka sisälle laitettiin mm. Urjalan VPK.lta valokuvat vanhoista asemista ja palokunnan virallinen viiri.