Nuoren mielen ensiapu® -koulutus

17.02.2022

Nuoren mielen ensiapu® -koulutus

Urjalan kunnan nuorisotoimi järjestää koulutuksen 7-18-vuotiaiden kanssa toimiville vapaaehtoisille, vanhemmille ja lähiverkostoon kuuluville Nuoren mielen ensiapu® -koulutuksen.

Koulutus tarjoaa aikuisille mielenterveysosaamista lasten ja nuorten kohtaamiseen. Koulutuksen tarkoituksena on ehkäistä lasten ja nuorten mielenterveysongelmia, parantaa niiden varhaista tunnistamista, sekä vahvistaa aikuisten valmiuksia ottaa puheeksi mielenterveyteen liittyviä kysymyksiä, ja tarjota tukea ja apua.

Koulutuksessa käsiteltävät teemat

 lapsen tai nuoren mielenterveydestä huolehtiminen

 lasten ja nuorten tavallisimmat mielenterveyden ongelmat ja häiriöt

 itsetuhoisuus

 kriisitilanteet

 netin käyttö

 pelaaminen

 koulukiusaaminen

 univaikeudet

 puheeksi ottaminen ja avun piiriin ohjaaminen.

Yleistietoa koulutuksesta löytyy Mieli ry:n sivustolta:

Koulutus toteutetaan verkossa Moodle-ympäristössä ja webinaarit Teams-ympäristössä. Tietokoneessa tulee olla kamera. Koulutuksen rakenne:

 ennakkotehtävät itsenäisesti verkossa 4.4.-11.4.2022 (arvioitu työmäärä noin 3 h)

 webinaari ti 12.4.2022 klo 17–20

 välitehtävät itsenäisesti verkossa ajalla 13.4.-26.4.2022 (arvioitu työmäärä noin 4 h)

 webinaari ke 27.4.2022 klo 17–20.

HUOM! itsenäiset tehtävät ja webinaareihin osallistuminen ovat edellytyksenä todistuksen saamiselle. Koulutus on maksuton (sis. oppikirjan ja koulutuskokonaisuuden) vapaaehtoistoimijoille, vanhemmille ja lähiverkostoon kuuluville.

Paikkoja rajoitetusti. Ilmoittaudu mukaan 15.3.2022 mennessä osoitteessa: https://link.webropol.com/s/nuorenmielenea2022

Koulutuksen järjestää Urjalan kunnan nuorisotoimi yhteistyössä Kriisikeskus Osviitan kanssa Pirkanmaan Mielenterveys ry ja LähiTapiola Pirkanmaan tuella.

Lisätietoja voit kysyä:

Sari Salminen NMEA Pirkanmaan koulutusten koordinaattori Pirkanmaan mielenterveys ry Kriisikeskus Osviitta p. 044 7055 063 sari.salminen@osviitta.fi