Tiedote: Urjalan vuoden 2021 nuori, urheilija, urheiluteko ja kulttuurin alalla ansioitunut on valittu

22.12.2021

Urjalan kunta palkitsee ansioituneita kuntalaisia ja yhdistyksiä vuoden 2021 nuori, vuoden 2021 urheilija, vuoden 2021 urheiluteko ja kulttuurin alalla ansioitunut –palkinnoilla. Ehdotuksia palkintojen saajiksi pyydettiin lokakuussa Urjalan Sanomissa sekä Urjalan kunnan verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa julkaistulla kuulutuksella. Palkinnon saajat päätettiin kunnan hyvinvointilautakunnassa ja kunnanhallituksessa saapuneiden ehdotusten pohjalta. Ehdotuksia saatiin runsaasti, ja esimerkiksi vuoden urheiluteko –palkinnon saajia valittiin lopulta kaksi.

Perinteisesti huomionosoitukset on jaettu itsenäisyyspäivänjuhlassa, mutta koronatilanne esti juhlallisuudet. Kunta järjestää palkittaville erillisen tilaisuuden alkuvuodesta 2022.

Palkittavat vuonna 2021 ovat:

Vuoden 2021 nuori: Antti Kontio

Antti on ollut mukana Urjalan nuorisovaltuustossa ihan sen alkumetreiltä lähtien. Ensin nuorten ryhmässä, joka perusti nuorisovaltuuston, ja on sen jälkeen itse toiminut nuvan jäsenenä, sihteerinä ja nyt puheenjohtajana. Antti on toiminut nuorisovaltuuston edustajana sekä lautakunnissa että kunnanhallituksessa ja nyt valtuustossa. Antti on edustanut myös Urjalan nuorisovaltuustoa Pirkanmaan maakunnallisessa nuorten vaikuttajaryhmässä, josta kehittyi sitten Pirkanmaan maakunnallinen nuorisovaltuusto. Vaikuttamisen lisäksi Antti on mukana aktiivisesti vapaapalokuntatoiminnassa sekä partiossa.

Vuoden 2021 kulttuurin alalla ansioitunut: Alma Jantunen

Alma Jantunen on Nuutajärvellä vaikuttava, palkittu lasitaitelija, jonka töitä on saatu ihailla useissa näyttelyissä yli kymmenessä maassa. Jantusen töitä löytyy myös esimerkiksi Suomen Lasimuseosta, Designmuseosta ja Suomen valtion taidekokoelmasta. Vuonna 2021 Alma Jantunen sai Posti Oy:n myöntämän postimerkkitaidetta edistävän palkinnon, jonka myötä postimerkeissä nähtiin kaksi Alma Jantusen värikästä lasiteosta, Fruit Bottles ja Cactus Pigga. Näin Nuutajärvellä syntynyt lasitaide ja sitä kautta koko Urjala sai miljoonan postimerkin myötä ainutlaatuista näkyvyyttä ja julkisuutta.

Vuoden 2021 urheilija: Aleksi Ojala

Henkilökohtainen EM- hopea kilpakävelyn joukkuemestaruuskilpailuissa Tsekeissä. Ensimmäinen suomalaisen saavuttama mitali aikuisten sarjoissa kyseisissä kilpailuissa. Kilpailun hopea-aika oikeutti osallistumiseen Tokion olympialaisiin. Aleksi saavutti kaksi henkilökohtaista Suomen mestaruutta, M 35 kilometrin maantiekävelyssä sekä M 20 kilometrin kävelyssä Kalevan Kisoissa. Aleksilla oli kolme maajoukkue-edustusta (olympialaiset Tokio/Sapporo, Euroopan joukkuemestaruuskävelyt Tsekki sekä Ruotsi-Suomi maaottelu). Kauden kotimainen kärkiaika 10 000m, 20 km, 35 km sekä 50 km kävelyiden matkoilla. Kolme Hämsy:n piiriennätystä (20 km, 35 km sekä 50 km kävely).

Vuoden 2021 urheiluteoksi: LC Urjala Linnattaret kuntoportaat Laukeelassa

Kuntoportaat rakennettiin palvelemaan kaiken kuntoisia kuntalaisia, niin nuoria kuin vanhempiakin. Portaita onkin käytetty jo ahkerasti, niin päiväkotilapset kuin veteraanitasoin yleisurheilijakin. Urheiluseuralaiset kipuavat portaita erilaisia askelluksia ja liikkeitä käyttäen, mutta erittäin palkitsevaa on nähdä, kun seniorikansalainen saapuu rollaattorilla tai kävelysauvoin rinteelle ja kapuaa portaat itselleen sopivalla vauhdilla.

Vuoden 2021 urheiluteoksi: Urjalan Urheilijat/Tero Rajala ja Anssi Mäkelä (yleisurheilun SM-kilpailut)

Keväällä, 30.5.2021, Urjalan Urheilijat sai järjestää seurahistoriansa ensimmäiset yleisurheilun SM- kilpailut. Urjalan keskustassa järjestettiin maantiekävelyn SM-kilpailut sekä nuorten että aikuisten sarjoissa. Järjestelyistä päävastuun kantoivat Tero Rajala ja Anssi Mäkelä. Normaalien kisahaasteiden lisäksi oman lisänsä järjestelyihin toi koronan aiheuttamat erityisjärjestelyt. Vaikeista lähtökohdista huolimatta kilpailut onnistuivat loistavasti, järjestäjät saivat runsaasti kiitosta niin urheilijoilta kuin yleisurheilun kattojärjestöltä SUL:lta. Lisäksi kisojen positiivinen palaute ja ilmapiiri toimivat hyvänä mainoksena Urjalalle. Jopa siinä määrin, että kisajärjestäjää kehotettiin hakemaan esimerkiksi maantiejuoksun SM- kisojen järjestämisoikeuksia. Kisareitti ja Urjalan keskusta palveluineen soveltuisi kisakeskukseksi mitä parhaimmin. Yhteenvetona loistavat kisat, hyvä kisaorganisaatio, loistava keli, iloiset ja osaavat toimitsijat sekä runsaslukuinen talkoolaisväki ansaitsevat kiitoksen ja tunnustuksen, eritoten päävetovastuun hoitaneet Tero Rajala ja Anssi Mäkelä.

Lisäksi on päätetty myöntää urheilijastipendi seuraaville henkilöille:

Hakala, Sisko (Suomen Metsästäjäliitto Etelä-Häme, Urjalan Metsästäjät ry)

Joutsela, Sanna (Team LIKE powerlifting ry, Raw Viking ry)

Karppanen, Eero (Suomen Metsästäjäliitto Etelä-Häme, Välkkilän Erämiehet -56 ry)

Koivula, Aliina (Urjalan Urheilijat ry)

Ojala, Aleksi (Urjalan Urheilijat ry)

Paija, Miina (Urjalan Urheilijat ry)

Sakala, Otto (Pirkanmaan Karting)

Toivonen, Jenna (Forssan Alku, Catz Lappeenranta)

Vehmaa, Peppi (Urjalan Urheilijat ry)

Välimäki, Viivi (Tammelan Ryske)