Urjalan kunnan koronatiedote – Urjalassa nollapäiviä

14.12.2021

Urjalan kunnan koronatiedote – Urjalassa nollapäiviä

Koronatartuntojen määrä Suomessa on edelleen kasvussa. Urjalassa lauantain ja maanantain välillä on saatu kuitenkin iloita, sillä uusia tautitapauksia ei ole kirjattu.

Maskisuositus on voimassa koko Pirkanmaalla. Maskeja suositellaan kaikille sisätiloissa, joissa on paljon ihmisiä lähellä toisiaan, sekä ulkotiloissa joissa syntyy pitkäkestoisia ruuhkia. Tämä koskee myös työpaikkoja. Julkisessa liikenteessä maskeja suositellaan sekä matkustajille että kuljettajille. Kouluissa maskisuositus on voimassa kouluissa neljännestä luokasta alkaen. Ilmaisia maskeja on saatavilla kouluista kaikille halukkaille, myös nuoremmille oppilaille.

Pandemiaohjausryhmältä uusia suosituksia epidemiatilanteen hallintaan

Pirkanmaan pandemiaohjausryhmä suosittelee, että henkilöt jotka eivät ole ottaneet rokotuksia tai kuuluvat riskiryhmään sairauksien tai iän puolesta ja rokotuksesta on kulunut yli 5 kuukautta, välttäisivät massatapahtumia ja ruuhkatilanteita.

Voimassa olevien kokoontumisrajoitusten lisäksi suositellaan yksityistilaisuuksien rajaamista korkeintaan 20 ihmiselle. Lisäksi voimassa ovat jo aiemmin annetut määräykset ja suositukset.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen vierailijoiden määrässä suositellaan huomioimaan epidemiatilanne ja terveysturvallisten toimien mahdollistaminen. Käytännössä tämä tarkoittaa lyhyempiä vierailuaikoja ja vierailijoiden pienempää määrää siten, että etäisyys muihin asukkaisiin tai asiakkaisiin pystytään toteuttamaan.

Koronarokotukset

THL on suositellut kolmatta koronarokotusta kaikille 18 vuotta täyttäneille. Kolmansia koronarokotuksia alle 60-vuotiaille vielä valmistellaan, eikä aikoja voi vielä varata. Riskiryhmien ja yli 60-vuotiaiden, joiden kakkosrokotteesta on kulunut 5 kuukautta, rokotusajat ovat jo varattavissa. Rokotusten osalta kannattaa seurata ajantasaista tietoa osoitteessa https://akaa.fi/terveys/korona/koronarokotukset/