Yli 50-vuotiaiden koronarokotukset jatkuvat Akaassa ja Urjalassa

24.05.2021

Yli 50-vuotiaiden koronarokotukset jatkuvat Akaassa ja Urjalassa

Koronarokotusten antaminen kaikille yli 50-vuotiaille akaalaisille ja urjalalaisille jatkuu terveyskeskuksessa. Samanaikaisesti jatketaan riskiryhmiin kuuluvien rokotuksia.

Rokotteiden jakelusta kuntiin vastaa valtakunnallisesti THL ja alueellisesti Pirkanmaan sairaanhoitopiiri. Kunta ei voi vaikuttaa saataviin rokotemääriin tai niiden jakeluaikatauluihin. Akaaseen ja Urjalaan saapuvien rokote-erien määrä vaikuttaa rokotusten etenemiseen ja rokotusaikojen määriin, joten emme voi antaa uusia aikoja ennen kuin saamme riittävästi rokotteita. Tämän vuoksi emme valitettavasti voi aina vastata ajanvarauspyyntöön Klinik 24h-asioinnissa lupaamassamme kahdessa vuorokaudessa.

Tehosterokotukset vievät aikoja

Viikoilla 21 ja 22 annamme paljon tehosterokotuksia, mikä hidastaa uusien ikäryhmien rokotusten käynnistämistä.

Kun saamme lisää rokotteita, käynnistämme tarvittaessa uusien ikäryhmien rokotuksia nopeallakin aikataululla. Muutoksista ilmoitetaan pääosin Akaan kaupungin verkkosivuilla, digilehdissä sekä sosiaalisessa mediassa.

Rokotusten ajanvaraus

Rokotukset toteutetaan ajanvarauksella Akaassa ja Urjalassa – tarkemmat paikkatiedot ilmoitetaan ajanvarauksen yhteydessä. Pihlajalinnan ja Terveystalon työterveysasiakkaat voivat nyt saada koronarokotuksen myös omasta työterveydestä samoin perustein kuin terveyskeskuksessakin. Lue tiedote Akaan kaupungin nettisivuilla

Iän perusteella rokotuksen saavat voivat varata aikoja sähköisesti eTerveyspalveluiden kautta. Vapaita aikoja tulee tarjolle, kun saamme varmistuksen saapuvasta rokote-erästä. Yksittäisiä aikoja saattaa vapautua, jos ajan varannut peruu aikansa. Kannattaa siis käydä ajoittain tarkistamassa, onko aikoja vapaana.

Varaathan vain yhden rokotusajan henkilöä kohden. Huomioithan varatessasi aikaa sähköisesti, että pääset 12 viikon kuluttua samaan aikaan tehosterokotukselle. Saat tehosteajan ensimmäisen rokotuksen antamisen yhteydessä.

Sairautensa vuoksi riskiryhmiin kuuluvat varaavat ajat Klinik 24h-asioinnin kautta tai numeroista 040 335 3071 ja 040 335 3072 klo 8–12. Riskiryhmiin kuuluvat eivät voi varata aikaa eTerveyspalveluiden kautta.

Jos asioit toisen puolesta, varaathan ajan Klinik 24h-asioinnin tai puhelinajanvarauksen kautta.

Käytettävät rokotevalmisteet

Tällä hetkellä 65 vuotta täyttäneille on käytössä Modernan Covid-19–rokote, BioNTech-Pfizerin Comirnaty sekä Astra Zenecan Vaxzevria-rokotevalmiste.

Riskiryhmään 1 ja 2 kuuluville 18-64-vuotiaille rokotteet ovat Modernan Covid-19 –rokote ja BioNTech-Pfizerin Comirnaty ja 16–17-vuotiaille BioNTech-Pfizerin Comirnaty.

Tehosterokotukset

65 vuotta täyttäneet:

1) Jos ensimmäinen annos on annettu Astra Zenecalla, tehosteannos annetaan ensisijaisesti Astra Zenecalla

2) Jos ensimmäinen annos on annettu Comirnatylla tai Modernalla, tehosteannos annetaan samalla valmisteella kuin ennen

3) Myös 65 vuotta täyttäneet voivat saada toisella rokotuskerralla mRNA-rokotetta, vaikka rokotussarja olisi aloitettu AstraZenecan adenovirusvektorirokotteella. THL kuitenkin suosittelee, että 65 vuotta täyttäneet jatkavat aiemmin saamallaan koronarokotteella, jos valmisteen käytölle ei ole ilmennyt lääketieteellistä estettä.

4) 65 vuotta täyttäneiden tehosterokotus annetaan ensimmäisellä rokotuskerralla annetun uuden ajan ja rokotevalmisteen mukaisesti. Rokotuspaikalla rokotusvalmisteen vaihtaminen ei ole mahdollista.

Jos haluat vaihtaa rokotevalmisteen, otathan yhteyttä puhelimitse rokotusajanvaraukseen.

Alle 65-vuotiaat:

1) Jos ensimmäinen annos on annettu Astra Zenecalla, tehosteannos annetaan Comirnatylla

2) Jos ensimmäinen annos on annettu Comirnatylla tai Modernalla, tehosteannos samalla valmisteella kuin ennen

3) Alle 65-vuotiaille tehosterokotus annetaan ensmmäisellä rokotuskerralla saadun uuden ajan mukaisesti, riippumatta siitä vaihtuuko rokotevalmiste. Mahdolliset muutokset ilmoitetaan asiakkaille puhelimitse tai tekstiviestillä.

Tehosterokotusajan voi itse siirtää vain painavin perustein. Jos ensimmäisellä rokotuskerralla annettu tehosteaika ei sovi, otathan yhteyttä rokotusajanvarauspuhelimeen kaksi viikkoa ennen rokotusajankohtaa.

Ohjeita rokotukseen tulijalle

1) Saavuthan omalla rokotusajallasi täsmällisesti paikalle, jotta odotustila ei ruuhkaudu.

2) Rokotukselle ei saa tulla, jos on lieviäkään sairastumiseen viittaavia oireita. Käytä suu-nenäsuojusta paikalle tullessasi, mutta tarvittaessa suojan saa paikan päällä.

3) Varaa rokotuspäiviin mukaan Kela-kortti ja pukeudu niin, että saat helposti riisuttua olkavarren paljaaksi, koska se nopeuttaa rokottamista.