Urjalan kunta toteuttaa selvityksen kehitysyhtiön perustamisesta Nuutajärven Lasikylän Kulttuurisäätiön kanssa

20.04.2021

Urjalan kunnanhallitus päätti maanantain 19.4. kokouksessaan, että Urjalan kunta toteuttaa selvityksen yleishyödyllisen kehitysyhtiön perustamisesta yhdessä Nuutajärven Lasikylän Kulttuurisäätiön kanssa. Selvitysvaiheessa kunta ei vielä sitoudu mihinkään, vaan mahdollisuutta kehitysyhtiön perustamiseksi tutkitaan monipuolisesti.

Yleishyödyllisen kehitysyhtiön tarkoituksena olisi Lasikylän kehittäminen matkailu-, yritys- ja koulutustoiminnan kohteena koko Urjalan elinvoimaisuuden vahvistamiseksi ja varmistamiseksi. Kehitysyhtiön roolina voisi olla elinvoimaohjelman mukaisesti matkailutoimialan kehittäminen koko kunnassa.

”Toivon kovasti, että Nuutajärven lasiruukkialueen kehittämiseen suhtaudutaan ennakkoluulottomasti, ja se nähdään pitkän linjan strategisena panostuksena koko Urjalan kehittämisessä. Suomen vanhin toiminnassa oleva lasiruukkialue on mieletön voimavara. Uuden elinvoimaohjelman valmistuessa sekä kuntastrategian tarkentuessa huomioidaan, että Urjalassa toteutuu vahva kehittämisote yritysten toimintaympäristöjen parantamisessa koko kunnan alueella.”, kertoo kunnanjohtaja Annu Kuusisto.

Urjalan kunnassa hyväksytään vuonna 2021 uusi elinvoimaohjelma, ja lisäksi kuntastrategiaa päivitetään uuden valtuustokauden alussa.

Kunnanhallitus nimesi selvitystä valmistelevaan työryhmään kunnanjohtaja Annu Kuusiston, elinkeinoasiamies Satu Sarinin sekä luottamushenkilöistä Heidi Rytkyn. Selvitys käynnistetään siten, että kunnanhallitus voisi käsitellä selvitysraportin kokouksessaan 31.5.2021.