Pirha esittää: Urjalan terveysasemasta lähiasema

06.03.2024

Pirha esittää: Urjalan terveysasemasta lähiasema

Hyvinvointialueen aluehallitukselle 11.3. esitetään toimintamallia tässä vaiheessa kymmenelle lähiasemalle, jotka ovat sote-kampuksia ja sote-asemia pienempiä palvelupisteitä eri puolilla Pirkanmaata. Yksi näistä esityksessä säilytettävistä kohteista on Urjalan terveysasema.

Hyvinvointialueen palvelujen verkostoon kuuluisi kymmenen lähiasemaa mutta liikkuvien palvelujen kokeilun jälkeen lähiasemien määrää ja palveluvalikoimaa tarkastellaan vielä uudelleen.

Lähiaseman palveluvalikoimaan kuuluu kohdennettuja sosiaali- ja terveyspalveluita, jotka voivat vaihdella alueellisesti. Lähiasemaa voidaan hyödyntää myös liikkuvien palvelujen tiloina.

-Esitys uudesta palveluverkkosuunnitelmasta veti jopa liikuttuneen hiljaiseksi. Lähipalveluiden säilymisellä, esitetyssä laajuudessaan, olisi mittaamaton merkitys Urjalaan. Todella kiitollinen olo, kunnanjohtaja Annu Kuusisto iloitsee.

Esitettyjä lähiasemia olisivat Urjalan lisäksi Ikaalinen, Kangasalan Ruutana, Kangasalan Vatiala, Kuhmoinen, Pälkäne sekä Tampereen alueella Koukkuniemen hammashoitola, Peltolammi sekä ulkoistetut asemat Mehiläinen Hervanta ja Mehiläinen Tampereen keskusta.

Lähiasemia koskevan esityksen perusteena on ensisijaisesti alueen palvelutarve, joka edellyttää alueelle sijoittuvaa kiinteä lähiasemaa. Myös pitkät välimatkat ja tämänhetkiset alueella käytettävissä olevat tilat on huomioitu. Päätösehdotukseen on vaikuttanut myös kehitys kohti yhteiskäyttöisiä työ- ja vastaanottotiloja ja etätyötä, digiasioinnin lisäämisen tavoite, palvelupäiväperiaate ennakkoon suunniteltuina ajankohtina sekä aukiolojen laajentaminen tarpeen mukaan.

Pirkanmaan hyvinvointialueen aluehallitus kokoontuu ensi viikon maanantaina 11.3.