Varhaiskasvatustilan lisätila päätetään syksyyn mennessä  – Porttikiventien tilat jäänee tyhjäksi

14.06.2023

Varhaiskasvatustilan lisätila päätetään syksyyn mennessä – Porttikiventien tilat jäänee tyhjäksi

Urjalan kunnan varhaiskasvatus on kuluneen toimintakauden sijainnut kolmessa tilassa;
Pohjantähden päiväkodissa, Tähtitupa-ryhmä Aseman rivitalossa ja 2-vuotinen esiopetus väliaikaisissa tiloissa Ruokolan Porttikiventiellä.
Alle kolmevuotiaiden lasten kasvanut osallistuminen varhaiskasvatukseen on aiheuttanut kunnalle tarpeen lisätilalle.
Yksi lisätilan tarvetta selvittävä keino on käynnissä oleva tarvekartoitus.

Varhaiskasvatuksen tiloja selvittävästä tarvekartoituksesta tekee haastavaa, että siihen liittyy monia kunnasta riippumattomia tekijöitä.

Toimintakautena 2022-2023 kunnalla on ollut käytössään yllä mainittu väliaikainen tila viisivuotiaille esioppilaille. Varhaiskasvatus on arvioinut, että syksystä 2023 Porttikiven lisätilalle ei olisi enää tarvetta.
Tämän hetkisten tietoja mukaan tulevien ”viskarien” ryhmä toimii jatkossa Pohjantähden päiväkodissa.

Tyhjäksi jäävä lisätila toimii kuitenkin reservinä tilanteessa, mikäli lapsimäärä tulevalle toimintakaudelle varhaiskasvatuksessa kasvaisi ennakoidusta.

Viimeisin virallisesti päätetty linjaus lisätilaksi on saneerata kunnantalon ja Pohjantähden vieressä sijaitseva työtoimintakeskus päiväkotitilaksi. Tilaan teetettiin suunnitelma, jonka pohjalta oli mahdollista laskea hankkeelle kustannusarvio.  Kustannusarvion kasvu yli 800 000 euroon sai teknisen lautakunnan merkitsemään arvion tässä vaiheessa tiedokseen. Saneerauksen avulla myös saavutettava neliömäärä jäisi kustannuksiin nähden melko pieneksi.

Yksi keskusteluissa ollut teema on ollut siirtotilan hyödyntäminen tilahaasteen ratkomisessa. Tilan sijoittuminen kunnantalon taakse nykyisen päiväkodin läheisyyteen ei ole rakennetun infran vuoksi täysin ongelmatonta, mutta siinä olisi parhaat synergiaedut. Myös investoinnin kustannusvaikutus on keskusteluttanut. Ratkaisuvaihtoehtona leasingvaihtoehto olisi yksinkertaisin, mutta ratkaisuna väliaikainen. On myös huomioitava vaihtoehto, että tilatarve voi myös jatkua myös tulevaisuudessa.

Toukokuun aikana Ju-Ha Consulting:in hankinta-asiantuntija Jaana Koota on koostanut selvityksen eri tilavaihtoehdoista. Selvitystä täydennetään omana työnä vielä tilatarvepohdinnalla ja ainakin Porttikiventien toiminnallisuuden ja haasteiden kuvaamisella sekä muuntojoustavan uudisrakennuksen rakentamisella yhteistyössä Urjalan Talot Oy:n kanssa.

”Tilanteen pitkittyminen on kaikkiaan ikävä tilanne, pahoittelemme sitä. Uskomme kuitenkin, että kaikkia tyydyttävä ja erityisesti lapsille toiminnallinen ja turvallinen ratkaisu voidaan lopulta löytää. Kuitenkaan yhtä selkeää ihanneratkaisua lisätilan tarpeeseen ei talouden ja toiminnan näkökulmista tarkastellen tällä hetkellä ikävä kyllä ole”, toteaa kunnanjohtaja Annu Kuusisto.

Lisätietoja:
Juha Salo