NUORTEN YRITTÄJYYDEN TUKEMISESTA SAATIIN HYVIÄ TULOKSIA

21.12.2021

NUORTEN YRITTÄJYYDEN TUKEMISESTA SAATIIN HYVIÄ TULOKSIA

Urjalan kunta ja 4H-yhdistys toteuttivat yhteistyössä nuorten yrittäjyyttä edistävän pilotin vuoden 2021 aikana. Pilotissa Urjalan 4H –yhdistys tuotti yritysneuvonnan nuorelle yrittäjälle ja kunta maksoi starttirahatyyppisen tuen. Tulokset ja kokemukset pilotista ovat erittäin hyvät, uusia nuoria yrittäjiä aloitti 11.

Nuorille suunnatun kesätyökampanjan suunnitteluvaiheessa nousi esille ajatus nuorten tukemisesta yrittäjyyteen vaihtoehtona palkkatyölle. Kunnan nuoriso- ja elinvoimapalvelut yhdessä Urjalan 4H-yhdistyksen kanssa rakensivat nopealla tahdilla alkuvuodesta 2021 projektin, jonka avulla kannustettaisiin ja ohjattaisiin nuoria yrittäjyyden pariin.

4H-yhdistysten valmista 4H-yritys –toimintamallia käytettiin projektin toteutuksessa sopimuspohjaisesti. Käytännössä Urjalan 4H:n toiminnanjohtaja Katri Uolamo toimi nuoren yrittäjyyttä pohtivan neuvojana ja nuori suoritti 4H:n tarjoaman yrityskoulutuksen. Koulutukseen osallistuvan nuoren ikä tuli olla 13-28v. Kunnanhallitus osaltaan päätti tukea nuorta yrittäjyyttä starttirahatyyppisellä tuella. Tuen suuruus vuonna 2021 oli 300€.

Tavoitteeksi asetettu kymmenen uutta nuoren aloittamaa yritystä täyttyi hienosti, ja aloituksia tuli kaikkiaan 11. Yritysten toimialat ovat monipuolisia ja vaihtelevat kauneuden- ja lastenhoidosta metsänistutukseen ja muihin maatalouden töihin sekä paljon muuta. Nuorten kommentteja yritystoiminnasta saatiin mm. seuraavasti:

• ”Parasta on ollut se, että saa työkokemusta ja pääsee tienaamaan omaa rahaa sekä saa kokemusta yritystoiminnasta.”
  • ”Parasta on ollut se, että on saanut varmuutta omaan osaamiseen.”

Yhteistyökumppanit toteavatkin yhdessä tuumin, että pilotti onnistui jopa yli odotusten. Projektilla saadut tulokset ovat tulevaisuuden tekemistä, ja mallia on tarkoitus jatkaa myös tulevana vuotena.

Lisätietoja: elinvoimapäällikkö Satu Sarin, satu.sarin@urjala.fi, 040 335 6096

toiminnanjohtaja Katri Uolamo, katri.uolamo@4h.fi, 040 731 6566