Asiakkaan asemaa sosiaalihuollossa säätelee laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (asiakaslaki). Asiakaslaki sisältää sosiaalihuollon asiakkaan osallistumiseen, kohteluun ja oikeusturvaan sisältyvät oikeudelliset periaatteet. Lain tarkoituksena on edistää asiakaslähtöisyyttä ja asiakassuhteen luottamuksellisuutta sekä asiakkaan oikeutta laadultaan hyvään sosiaalihuoltoon ja hyvään kohteluun. Laki koskee asiakkaan asemaa ja oikeuksia sekä viranomaisen että yksityisen järjestämässä sosiaalihuollossa.
Sosiaaliasiamiehen tehtävänä on:
Sosiaaliasiamies on puolueeton henkilö, joka toimii asiakkaiden edun turvaajana. Sosiaaliasiamiehen tehtävä on neuvoa-antava. Asiamies ei tee päätöksiä eikä myönnä etuuksia. Sosiaaliasiamies voi toimia myös asiakkaan ja työntekijän välimiehenä ongelmatilanteissa.
Sosiaaliasiamiehen tehtäväalueeseen eivät kuulu KELA:n, työvoimatoimiston, terveydenhuollon, velkaneuvonnan tai edunvalvonnan (holhous) palvelut.
Sosiaaliasiamies on sosiaalialan osaamiskeskuksen (Pikassos Oy) palveluksessa. Palvelu on asiakkaille maksutonta.
Sosiaaliasiamies
Satu Loippo
puh. 050 599 6413 (ma klo 12 - 15,
ti-to klo 9-12, pe ei puhelinaikaa.)
satu.loippo@pikassos.fi
www.pikassos.fi
Osoite:
Pikassos Oy / Loippo Satu,
Åkerlundinkatu 2 A, 33100 Tampere
Vastaanotto vain ajanvarauksella
Sosiaaliasiamies palvelee seuraavia kuntia: Akaa, Urjala, Hattula, Hämeenlinna, Janakkala, Hausjärvi, Loppi ja Riihimäki.