Sisältöön »
 
 

Harrastava Urjala


Harrastamisen Suomen mallissa on päätavoitteena lasten ja nuorten hyvinvoinnin lisääminen. Tarkoituksena on mahdollistaa jokaiselle lapselle ja nuorelle mieluisa ja maksuton harrastus koulupäivän yhteydessä.

Suomen mallissa yhdistyvät lasten ja nuorten kuuleminen harrastustoiveista, olemassa olevien hyvien käytäntöjen ja toimintatapojen koordinoiminen sekä koulun ja harrastustoimijoiden yhteistyö.

Lisätietoja Harrastava Urjala toiminnasta annetaan koulujen alettua elokuussa. Kerhot starttaavat syyskuun alussa.

Harrastava Urjala - kerhot

Aseman koulu:

Ratsastus, kerho on Aseman koulun ja yhtenäiskoulun alakoulun yhteinen

Toiminnan toteuttaja:   Ratsastustalli Taikun Tähdet

Toiminnan sisältö:  Kerhossa opetellaan ratsastusta (mm. istuntaa sekä oman kehon käyttöä), hoidetaan hevosia ja koiria ruokkimalla ja harjaamalla niitä, tehdään vuorovaikutuksellisia tunnetaitoharjoituksia tutkailemalla myös omaa itseään, pohditaan omia reaktioita ja kehotietoutta luontoa ja eläimiä apuna käyttäen, opetellaan eläintä kunnioittavaa kohtaamista sekä maastakäsittelytaitoja, joita tarvitaan eläimen käsittelyssä. Toiminta myös Green Caren mukaisesti luonnossa retkeillen. 

 Parkour 

Toiminnan toteuttaja:   Parkourakatemia/Loikkakopla, etämateriaalit ja lähiohjaus kunnan henkilöstö

Toiminnan sisältö: Parkourakatemia tuottaa kirjalliset ja videomateriaalit kerhoon, jotka toteutetaan paikallisohjaajan toimesta. https://www.parkourakatemia.fi/tilauspalvelut/kouluille/etakerho/

Ruuan valmistus

Toiminnan toteuttaja:   4 H

Toiminnan sisältö:  Toiminnan sisältö toteutetaan muun muassa Safkasankarit- kerhotoiminnan sekä lasten ja nuorten toivomuksiin pohjautuen . Tavoitteena on herättää lasten kiinnostus ruoanvalmistusta kohtaan. Kerhossa opitaan itse tekemällä, tutkimalla ja kokeilemalla. Kerhossa voidaan käsitellä useita eri teemoja, kuten ruoanvalmistuksen vastuullisuutta tai eri maiden ruokakulttuureita. Lapset ja nuoret kokkaavat ja leipovat myös heidän itse toivomiaan ruokia ja leivonnaisia ja tavoitteena on, että kerhon huipennuksena kerholaiset järjestävät jonkun itse suunnittelemansa tapahtuman ruoan ympärillä.

 Pelisuunnittelu ja koodaus

Toiminnan toteuttaja: Koodikaverit Oy, kerho toteutetaan, etämateriaalit ja lähiohjaus kunnan henkilöstö

Toiminnan sisältö: https://kodarit.fi/kodarit-tasokurssit/suomenmalli/

Eläinkerho

Toiminnan toteuttaja: Urjalan eläinsuojeluyhdistys

Toiminnan sisältö: Kerhon toiminta perustuu lasten toiveisiin ja kiinnostuksen kohteisiin ikätason mukaan. Kerhossa tutustutaan eläimiin leikkien, askarrellen ja piirtäen. Ihmisen ja eläimen väliseen suhteen käsittelyyn otetaan mukaan draamat, tarinat ja kunkin kerholaisen omat kokemukset. Kerhon tavoitteena on mukava yhdessäolo, jonka aikana lisätään lasten mielenkiintoa ja myönteistä suhtautumista eläimiin, linnut ja hyönteiset mukaan lukien. Kerhossa käsitellään eläinsuojelua, luonnon monimuotoisuutta ja uhanalaisia lajeja myönteisesti ja lapsilähtöisesti. Toiminnassa toteutetaan retkeilyä metsissä ja pelloilla, tutustumisretket myös paikallisille eläintiloille.

Uinti

Toiminnan toteuttaja: Forssan kaupungin uimahalli Vesihelmi, oma                                                 ohjaaja mukana

Toiminnan sisältö: Turvallista vedessä liikkumista ja toimintaa lasten toiveiden mukaan.

Kuvataide

Toiminnan toteuttaja: kunnan henkilöstö

Toiminnan sisältö: Kerhossa opetetaan kuvataiteen perustekniikoita eli piirustusta ja maalausta eri välineillä. Yhden tehtävän tekeminen kestää 1-2 kerhokertaa. Aiheina mm. värioppi, erilaiset maalaustavat, erilaisten piirtimien käyttö, mallista ja mielikuvituksesta piirtäminen. Opettelemme piirtämään ihmistä, maisemia, esineitä, eläimiä, rakennuksia, kasveja jne. Opetus on käytännönläheistä.

Yhtenäiskoulu alakoulu:

Ratsastus, kerho Aseman koulun ja yhtenäiskoulun alakoulun yhteinen

Toiminnan toteuttaja: Ratsastustalli Taikun Tähdet

Toiminnan sisältö:  Kerhossa opetellaan ratsastusta (mm. istuntaa sekä oman kehon käyttöä), hoidetaan hevosia ja koiria ruokkimalla ja harjaamalla niitä, tehdään vuorovaikutuksellisia tunnetaitoharjoituksia tutkailemalla myös omaa itseään, pohditaan omia reaktioita ja kehotietoutta luontoa ja eläimiä apuna käyttäen, opetellaan eläintä kunnioittavaa kohtaamista sekä maastakäsittelytaitoja, joita tarvitaan eläimen käsittelyssä. Toiminta myös Green Caren mukaisesti luonnossa retkeillen. 

Parkour

Toiminnan toteuttaja:   Parkourakatemia/Loikkakopla, etämateriaalit ja lähiohjaus kunnan henkilöstö       

Toiminnan sisältö: Parkour-kerhossa opetellaan Parkourin perusteita, liikkumista, motoriikkaa, hyppyjä, tasapainoa sekä vartalonhallintaa. Harjoitteita tehdään lasten taitotasojen mukaan ja tehtäviä eriytetään osaamisen mukaan. Tavoitteena on, että joka kerta tulee hiki ja joka kerta saadaan onnistumisen tunteita. Ohessa myös ehkä opitaan räjähtävyyttä, nopeutta ja ketteryyttäkin. Toimintaa toteutetaan mahdollisuuksien mukaan sekä sisällä että ulkona. Parkourakatemian materiaaleja käytetään toiminnan tukena.

Ruuan valmistus

Toiminnan toteuttaja:   4 H

Toiminnan sisältö:  Toiminnan sisältö toteutetaan muun muassa Safkasankarit- kerhotoiminnan sekä lasten ja nuorten toivomuksiin pohjautuen . Tavoitteena on herättää lasten kiinnostus ruoanvalmistusta kohtaan. Kerhossa opitaan itse tekemällä, tutkimalla ja kokeilemalla. Kerhossa voidaan käsitellä useita eri teemoja, kuten ruoanvalmistuksen vastuullisuutta tai eri maiden ruokakulttuureita. Lapset ja nuoret kokkaavat ja leipovat myös heidän itse toivomiaan ruokia ja leivonnaisia ja tavoitteena on, että kerhon huipennuksena kerholaiset järjestävät jonkun itse suunnittelemansa tapahtuman ruoan ympärillä.

Kuvataide

Toiminnan toteuttaja:   Kunnan henkilöstö            

Toiminnan sisältö: Kerhossa opetetaan kuvataiteen perustekniikoita eli piirustusta ja maalausta eri välineillä. Yhden tehtävän tekeminen kestää 1-2 kerhokertaa. Aiheina mm. värioppi, erilaiset maalaustavat, erilaisten piirtimien käyttö, mallista ja mielikuvituksesta piirtäminen. Opettelemme piirtämään ihmistä, maisemia, esineitä, eläimiä, rakennuksia, kasveja jne. Opetus on käytännönläheistä.

 Musiikkikerho

Toiminnan toteuttaja:   Kunnan henkilöstö             

Toiminnan sisältö: Kerhossa harrastetaan musiikkia monipuolisesti. Kerhossa pyritään toteuttamaan kerholaisten musiikillisia toiveita ja viemään heidän henkilökohtaisia taitojaan eteenpäin. Kerhossa keskitytään musiikin säveltämiseen, omien biisien tekemiseen, tuottamiseen ja miksaamiseen. Kerhossa luonnollisesti myös soitetaan yhdessä bändinä ja harjoitellaan eri instrumenttitietoja ja -taitoja. Koulussamme on hyvät puitteet kerhon pitämiseen, sillä musiikkiluokka on varusteltu monilla eri soittimilla. Luokassa on myös erillinen studio/tarkaamo tila, joka sisältää äänityslaitteita ja muutamia eri äänitysohjelmia. Koulussamme saa myös varattua kerholaisille helppokäyttöisiä ja käytännöllisiä laitteita kuten Chromebookeja sekä iPadeja, joiden avulla musiikin luominen on yksinkertaisempaa kuin perinteisillä äänitysohjelmilla. Kerhossa tutustumme musiikin tekemiseen aluksi sekä Chromebookeilla, että iPadeilla ja niistä löytyvillä sovelluksilla. Sen jälkeen toteutamme äänityksiä myös koulun studiolaitteistoa apuna käyttäen. Toiminta toteutetaan samalla sisällöllä alakoulussa (omien biisien tekeminen) ja yläkoulussa (soittimen soitto/bändikerho) ikä- ja taitotaso huomioiden.

Kiipeily

Toiminnan toteuttaja:   Tampereen kiipeilykeskus

Toiminnan sisältö:          

- harjoituksen aluksi alkulämmittely ja/tai kiipeilyleikkiä

- opetellaan erilaiset kiipeilyotteet ja miten niitä kannattaa käyttää

- kiipeilyharjoituksia, erilaisia kiipeilytekniikoita

- leikinomaista kiipeilyä, esim. robottina, sokkona, mahdollisimman nopeasti ym. 

- köysivarmistuksen alkeita

- kelien salliessa esim. köysilaskeutuminen kalliolta

 Valokuvaus

Toiminnan toteuttaja:   Jarkko Viljanen

Toiminnan sisältö:          

Tavoitteena oppia 

  • valon näkemistä
  • sommittelua, kuvapinnan käyttöä
  • tavoitteellista kuvan tekemistä
  • hahmottamaan kertovan sisällön kannalta oleellisten visuaalisten elementtien käyttöä ja miten näitä asioita voi editissä parannella
     
     Ulkona:
    • Rintakuva henkilöstä 1) myötävaloon, 2) sivuvaloon ja 3) vastavaloon.
    • Taustan valinta niin että vaalea kohta henkilöstä erottuu taustan tummaa kohtaa vasten ja tummempi kohta henkilöstä taustan vaaleaa kohtaa vasten.
    • Tee sama aurinkoisella pilvettömällä kelillä ja uudestaan täysin pilvisellä säällä.
    • Raportoi havainnoistasi valon eroista kuvassa, mitä eroa on kuvata kovalla tai diffusoituneella valolla.
     
     Sisällä:
    • Erilaiset valon värilämpötilat: Ota kuva niin että ne etuala on valaistu hehkulampulla ja taka-alalla on ikkuna. Ikkunan ei taritse näkyä kuvassa. Etsi havaintoja erivärisistä valonlähteistä.
    • Etsi huone jossa on vain yksi ikkuna. Ota kuva henkilöstä huoneen eri osissa. Sovella myötävaloa, vastavaloa, sivuvaloa. Etsi mielestäsi paras kohta.
     
     Valotuksen säätöharjoitus:
    • Valitse maisema jonka kuvaat. Tarkoituksena on ottaa sama maisema mutta erilaisin valotuksen säädöin.
     
     Snapseed-harjoituksia 

Yhtenäiskoulu yläkoulu:

    Kuntosali

    Toiminnan toteuttaja:   Kunnan henkilöstö/Kuntokioski

    Toiminnan sisältö: Kuntosalikerhossa tutustutaan kuntosali- ja lihaskuntoharjoittelun perusteisiin sekä turvalliseen ja tarkoituksenmukaiseen harjoitteluun eri ikäisillä nuorilla. Tavoitteena on saada laaja, eri lihaskuntoliikkeistä koostuva “liikepankki” sekä tutustua erilaisiin kuntosaliharjoittelun muotoihin ja näin alentaa kynnystä aloittaa omatoiminen lihaskuntoharjoittelu, joka toimisi nuorille joko omana harrastuksenaan, tai jonkin toisen harrastuksen tukena.

    Kerhossa opetetaan perustekniikat eri liikkeille ja laitteille, sekä käydään monipuolisesti läpi myös harjoittelua kehonpainolla, sekä niin sanotuilla vapailla painoilla. Kerhossa tuetaan nuorten omaa aktiivista tekemistä, ja opetellaan toimimaan asiaan kuuluvalla tavalla yleisellä salilla. Kuntosalikerhossa käydään myös läpi, kuinka eri ominaisuuksia (voima, nopeus, kestävyys yms.) kehitetään, sekä hieman myös opetellaan harjoitusohjelman tekoa. Tämä tarkoittaa, että silloin tällöin kerho sisältää myös pieniä teoreettisempiä tuokioita. Joka tapauksessa kuntosalikerhossa liikutaan hyvässä hengessä ja apu on kerhossa aina lähellä.

     Kuvataide

    Toiminnan toteuttaja: kunnan henkilöstö

    Toiminnan sisältö: Kerhossa opetetaan kuvataiteen perustekniikoita eli piirustusta ja maalausta eri välineillä. Yhden tehtävän tekeminen kestää 1-2 kerhokertaa. Aiheina mm. värioppi, erilaiset maalaustavat, erilaisten piirtimien käyttö, mallista ja mielikuvituksesta piirtäminen. Opettelemme piirtämään ihmistä, maisemia, esineitä, eläimiä, rakennuksia, kasveja jne. Opetus on käytännönläheistä.

    Ruuan valmistus

    Toiminnan toteuttaja:   4 H

    Toiminnan sisältö:  Toiminnan sisältö toteutetaan muun muassa Safkasankarit- kerhotoiminnan sekä lasten ja nuorten toivomuksiin pohjautuen . Tavoitteena on herättää lasten kiinnostus ruoanvalmistusta kohtaan. Kerhossa opitaan itse tekemällä, tutkimalla ja kokeilemalla. Kerhossa voidaan käsitellä useita eri teemoja, kuten ruoanvalmistuksen vastuullisuutta tai eri maiden ruokakulttuureita. Lapset ja nuoret kokkaavat ja leipovat myös heidän itse toivomiaan ruokia ja leivonnaisia ja tavoitteena on, että kerhon huipennuksena kerholaiset järjestävät jonkun itse suunnittelemansa tapahtuman ruoan ympärillä.

    Parkour

    Toiminnan toteuttaja:  Parkourakatemia/Loikkakopla, etämateriaalit ja lähiohjaus kunnan henkilöstö          

    Toiminnan sisältö: Parkour-kerhossa opetellaan Parkourin perusteita, liikkumista, motoriikkaa, hyppyjä, tasapainoa sekä vartalonhallintaa. Harjoitteita tehdään lasten taitotasojen mukaan ja tehtäviä eriytetään osaamisen mukaan. Tavoitteena on, että joka kerta tulee hiki ja joka kerta saadaan onnistumisen tunteita. Ohessa myös ehkä opitaan räjähtävyyttä, nopeutta ja ketteryyttäkin. Toimintaa toteutetaan mahdollisuuksien mukaan sekä sisällä että ulkona.

    Tanssi

    Toiminnan toteuttaja:   Valkeakoski- opisto

    Toiminnan sisältö:      Tanssikerhossa nuori pääsee kerryttämään tanssitaitoa monipuolisesti pääasiassa jazz- ja nykytanssin parissa, mutta sivuten myös muita tanssilajeja. Tunneilla liikutaan monipuolisesti ja opitaan samalla oman kehon hallintaa, unohtamatta kehonhuoltoa. Tanssiharrastus luo hyvää mieltä ja vahvistaa itsetuntoa, joka tuo iloa ja hyötyä nuoren arkeen. Tanssin harrastamiseen liittyy vahvasti musiikin tuntemuksen kehittyminen ja musiikista nauttiminen. Esiintymistaidot, keskittyminen ja koordinaatio paranevat tanssiessa. Tanssilajien tuntemusta kehitetään ja samalla kuntokin kohenee. 

    Tunnit alkavat lämmittelyllä ja perusaskelien harjoittelemisella. Tästä siirrytään erilaisten sarjojen ja koreografioiden harjoittelemiseen. Lopussa vahvistetaan lihaskuntoa ja venytellään. 

    Elokuva/media/animaatio

    Toiminnan toteuttaja:   Kunnan henkilöstö

    Toiminnan sisältö: Kerhossa opetan valokuvausta, kuvankäsittelyä, videon kuvaamista ja editointia sekä tutustutaan netissä oleviin ilmaisohjelmiin ja käytämme myös koulun laitteita.

    Mopo- ja tekniikkakerho

    Toiminnan toteuttaja: EK Motors

    Toiminnan sisältö: tutustutaan kevyiden ajoneuvojen ja pienkoneiden toimintaan ja tekniikkaan pääosin käytännössä (teoriaa jonkin verran) (mopot, skootterit, kevyet nelipyörät, mönkijät, moottorisahat, ruohonleikkurit ym pienkoneet)

    -koneiden ja laitteiden huoltoa/peruskunnossapitoa ja korjausta. 

    Ampumaurheilu/metsästys

    Toiminnan toteuttaja: Urjalan riistanhoitoyhdistys

    Toiminnan sisältö:

    • metsästäjätutkintokurssi noin 15 tuntia
    • teoriaa joka valmistelee metsästäjätutkintokurssiin
    • käytäntöpainotteista teoriaa, esimerkiksi riistanhoitokohteisiin tutustumista ja riistan käsittelyä
    • vierailut vesilintukosteikkoihin 
    • ammunnan harjoittelua (ilma-asein, simulaatiovälinein, ruutiasein)
    • muutama käynti ampumaradalla

    Soittimen soitto/bändikerho

    Toiminnan toteuttaja:   Kunnan henkilöstö

    Toiminnan sisältö: Kerhossa harrastetaan musiikkia monipuolisesti. Kerhossa pyritään toteuttamaan kerholaisten musiikillisia toiveita ja viemään heidän henkilökohtaisia taitojaan eteenpäin. Kerhossa keskitytään musiikin säveltämiseen, tuottamiseen ja miksaamiseen. Kerhossa luonnollisesti myös soitetaan yhdessä bändinä ja harjoitellaan eri instrumenttitietoja ja -taitoja. Koulussamme on hyvät puitteet kerhon pitämiseen, sillä musiikkiluokka on varusteltu monilla eri soittimilla. Luokassa on myös erillinen studio/tarkaamo tila, joka sisältää äänityslaitteita ja muutamia eri äänitysohjelmia. Koulussamme saa myös varattua kerholaisille helppokäyttöisiä ja käytännöllisiä laitteita kuten Chromebookeja sekä iPadeja, joiden avulla musiikin luominen on yksinkertaisempaa kuin perinteisillä äänitysohjelmilla. Kerhossa tutustumme musiikin tekemiseen aluksi sekä Chromebookeilla, että iPadeilla ja niistä löytyvillä sovelluksilla. Sen jälkeen toteutamme äänityksiä myös koulun studiolaitteistoa apuna käyttäen. Toiminta toteutetaan samalla sisällöllä alakoulussa (omien biisien tekeminen) ja yläkoulussa (soittimen soitto/bändikerho) ikä- ja taitotaso huomioiden.


     

 

 



 
 
 
 
x