Tällä sivulla esitetään miten Urjalan kannattaa omat sivunsa rakentaa. Kuvan päällä on Otsikko 1 -tagi, joka saa olla sivulla ainostaan kerran. Sivun ensimmäisessä esittelykappaleessa kannattaa kertoa, mitä tältä sivulta löytyy. Tämä kappale on tehty valitsemalla Kappaleen tyyli -valikosta Isot kirjaimet.
Alla on eroteltuna eri osioihin tärkeitä asioita sivun rakennuksesta.
Käytännössä normisivuilla on päivitettävä kolmea palstaa:
Sisältö kannattaa rakentaa selkeäksi ja helposti luettavaksi. Käytä siis lyhyitä tekstipalstoja, listoja ja otsikkotasoja järkevällä tavalla.
Kuva: www.pixabay.com
Muistathan antaa kuville aina vaihtoehtoisen tekstin. Kuvat kannattaa rajata editorilla 4:3 -formaattiin. Eli valitse Edistynyt muokkaus -> rajaa -> 4:3 -> Käytä -> Tallenna ennen ensimmäistä tallennuskertaa.
Saavutettavaa verkkopalvelua pystyy kuka tahansa käyttämään ja ymmärtämään. Sen käyttäminen onnistuu, vaikka ei näkisi tai kuulisi tai pystyisi käyttämään kahta kättä ja kymmentä sormea sujuvasti.
Synergia Foxy –julkaisujärjestelmä huomioi saavutettavuuden niin pitkälle kuin mahdollista.
Kaikkea ei voi kuitenkaan automatisoida, joten alla tarkempi kuvaus mitä sisällönsyöttäjän tulee ottaa huomioon.
Sivustolla käytettävä kieli tulee olla selkeää. Eli lauseiden tulee olla yksinkertaisia ja helposti ymmärrettäviä.
Älä käytä pelkkiä pitkiä tekstikappaleita, vaan hyödynnä väliotsikoita, väliviivoja ja listoja. Kappaleet kannattaa pitää lyhyinä, parin virkkeen pituisena.
Otsikoiden käyttö on ensiarvoisen tärkeää. Kullakin sivulla tulee olla yksi pääotsikko (Otsikko 1), jonka alla otsikoita tulee käyttää loogisesti:
Älä siis ’skippaa’ otsikkotasoja (esim. heti Otsikko 1:n jälkeen Otsikko 3).
Otsikoiden tulee olla kuvaavia, ja lauseotsikot ovat usein paremmin ymmärrettäviä kuin yksittäiset sanat. Hyvä otsikko on tiivistys sen alle kuuluvan tekstin keskeisimmästä sisällöstä. Älä kirjoita tekstiä isoilla kirjaimilla, koska osa ruudunlukijoista saattaa tällöin lukea tekstin kirjain kerrallaan. Sivustolle kirjoitetut otsikot muotoillaan tyyleillä, mutta lähdekoodissa otsikko on alkuperäisessä muodossaan.
Oikea otsikko
VÄÄRÄ OTSIKKO
Linkkitekstin tulisi kuvata linkin kohdetta. Vältä Lue lisää / Lisätietoja –logiikkaa. Myös tiedostomuoto kannattaa kertoa linkissä. Mikäli esimerkiksi haluat linkittää tekstin vuoden 2018 liikevaihtoon, noudata seuraavaa logiikkaa:
Katso vuoden 2018 liikevaihto [PDF]
Katso vuoden 2018 liikevaihtotäältä
Mikäli kyseessä on siirtyminen saman sivuston toiselle sivulla, Avaa linkki samassa välilehdessä. Mikäli linkki avaa toisen sivuston tai tiedoston, Avaa uudessa välilehdessä.
Älä linkitä WORD tms. tiedostoja, vaan pyri aina tekemään tiedostoista PDF –muotoisia.
Kuvat tekevät tekstistä pääasiallisesti selkeämmän ja mukavamman lukea. Kuvissa on kuitenkin muutamia tärkeitä muistisääntöjä:
Esimerkki:
Isä ja tytär hiekkarannalla.
Tarkempia ohjeita saavutettavuudesta löytyy mm. osoitteesta: https://seesparkbox.com/foundry/writing_accessible_web_content.
Mikäli käytössäsi on Firefox tai Google Chrome, kannattaa selaimeen asentaa AXE-plugin, jolla voi helposti tarkistaa sivun saavutettavuuden pääpiirteittäin.
Matti Hautaniemi
Web Designer
040 724 0806
matti.hautaniemi@mainossynergia.com
Mainostoimisto Synergia Oy
Lehtori
Senni Alatalo
senni.alatalo@edu.urjala.fi
Yksikkö
Elinkeinopalvelut
Osoite
Urjalan kunta, Elinkeinopalvelut
Tampereentie 6 31760 Urjala