Asiointi terveyspalveluissa hoituu nyt laajalti sähköisen palvelun avulla

8.11.2018 klo 12.00

Akaan terveyskeskuksen, fysioterapian ja neuvolan palveluissa on 7.11.2018 alkaen käytössä sähköinen asiointipalvelu Klinik. Sen avulla Akaan asukkaat voivat hoitaa yleisimmät terveyspalveluiden asiansa verkossa.

Nopeampaa ja helpompaa asiointia
Uuden palvelun tavoitteena on tehdä hoitoon pääsystä sekä muusta asioinnista helpompaa, nopeampaa ja miellyttävämpää. Palvelu tunnistaa kiireellistä hoitoa vaativat tapaukset välittömästi.

Sähköisen asioinnin hyötyjä ovat mm:

Voit asioida itsellesi parhaiten sopivana ajankohtana, myös iltaisin ja viikonloppuisin

  • Sinun ei tarvitse selostaa asiaasi useaan kertaan
  • Sinut ohjataan suoraan tarvitsemaasi hoitoon tai muuhun palveluun
  • Ammattilaisten aikaa vapautuu ihmisten kohtaamiseen ja hoitamiseen

Sähköisen asioinnin kautta hoituvat seuraavat palvelut:

Vaiva tai sairaus - yhteydenotto hoitajan ja lääkärin vastaanotolle

  • Pitkäaikaisen sairauden määräaikaiskontrolli
  • Lääkärintodistukset ja lausunnot (terveystodistus jne.)
  • Reseptin uusiminen
  • Tutkimustulosten kysely
  • Varatun ajan peruminen tai siirtäminen
  • Yhteydenotto fysioterapiaan ja apuvälinelainaamoon
  • Yhteydenotto ehkäisy- ja perhesuunnitteluneuvolaan
  • Yhteydenotto lastenneuvolaan
  • Yhteydenotto äitiysneuvolaan
  • Rokotusneuvonta
  • Aikuis- ja diabetesneuvola

Näin asioit sähköisesti

Mene osoitteeseen http://www.akaa.fi/asiointi ja seuraa annettuja ohjeita. Järjestelmä ei vaadi kirjautumista tai tunnusten luomista.

1. Asioinnin aihe
Aloita valitsemalla asiointisi aihe: esim.  yhteydenotto, varatun ajan peruminen tai siirtäminen, reseptin uusinta tai tutkimustulosten tiedustelu

2. Tietojen täyttäminen
Seuraa ohjeita ja täytä asiointiisi liittyviä lisätietoja helppokäyttöisen järjestelmän antamien ohjeiden mukaisesti.

3. Hoitoonohjaus ja yhteydenotto
Jos olet tekemässä ajanvarausta tai asiasi vaatii yhteydenottoa, hoitohenkilökunta ottaa sinuun yhteyttä joko soittamalla tai tekstiviestillä.

Palvelu tekee välittömästi arvion hoidon kiireellisyydestä. Yhteydenottoa vaativissa asioissa asiakkaaseen ollaan yhteydessä mahdollisimman pian, viimeistään kahden arkipäivän sisällä. Palvelun käytön tuloksena voi olla esim. itsehoito-ohje, lähete laboratorioon tai aika lääkärille tai fysioterapeutille.

Palvelua kehitetään jatkuvasti ja palveluun tuodaan uusia ominaisuuksia kehityksen myöhemmissä vaiheissa.

Lataa tästä opas terveyspalveluiden sähköiseen asiointiin.

Sähköinen palvelu on otettu käyttöön hyvin tuloksin useilla paikkakunnilla

Palvelusta vastaava terveyspalveluiden tuottaja on Akaan kaupunki ja palvelun teknisestä toteutuksesta vastaa Klinik Healthcare Solutions Oy.

Klinik Pro sähköinen palvelu on käytössä jo yli 250:ssä terveydenhuollon toimipisteessä Suomessa. Palvelun piiriin kuuluu tällä hetkellä jo yli miljoona suomalaista.